onsdag 4 november 2009

God mor, vad är det?

Regnet smattrade mot vindrutan när jag körde till jobbet imorse. Vindrutetorkarna virvlade fram över rutan i samma takt som mina molande tankar. Något låg där och gnagde i mitt inre och jag kunde inte riktigt få fatt i vad det var. Det var inte regnet, inte kylan....

När jag kommit till jobbet och sneddade över den nästan tomma parkeringen slog det mig att det var en känsla av dåligt samvete, att jag är en dålig mamma... Men vad är då en "god mor" eller vad är föreställningen om hur en god mor ska vara? Är det bull mamman som står i köket och lagar mat i timmar, bakar bröd, bullar och kakor på löpande band? Kvinnan som stryker och manglar all tvätt. Hon som har ett kliniskt städat hem och alltid nya fina gardiner. Hon som har välskötta blommor och vars trädgård är ogräsfri. Hon som snyter näsor samtidigt som hon putsar föster 1 gång i veckan. Mirakelkvinnan som på något fantastiskt sätt även hinner med att träna tre dagar i veckan, vara ordförande i bostadsrättsföreningen, hem o skola och samtidigt plugga på kvällstid. Hon som syr egna kuddar, gardiner, kläder och stoppar strumpor? Hon som alltid serverar sina barn närigsrik och väl sammansatta måltider och som bara handlar ekologiska råvaror utan tillsatser och konserveringsmedel och inte ens vågar tänka tanken på att halvfabrikat skall komma över tröskeln?

Allt bottnar i att jag serverar min äldsta son bacon och ägg till frukost. Tja, det blir inte bacon varje dag. De dagar när jag kommer hem från jobbet och bara inte orkar släpa mig iväg till affären o handla har han fått karrékotlett och i morse blev det kyckling. Är jag då en god mor som serverar min son en frukost som består av så mycket fett? Han är glad och nöjd. Säger att han känner sig mer mätt på förmiddagen i skolan än om han äter puffbröds mackor. Han kommer även ur sängen utan att jag behöver tjata mig till en irritation och ilska där jag slutligen exploderar. Jag får en lugn start på dagen.

Jag tog det molande dåliga samvetet och tryckte ner det i närmsta iskalla vattenpöl. Detta fungerar för oss. Det har mängder med fördelar och jag är ingen strumpstopparmamma. De är i alla fall en utdöende art...

1 kommentar:

Anna sa...

If it works, don't try to fix it!
Du är en fantastisk mamma.